Informacje
Rok
2006
-
W ostatnim tygodniu 2006 roku ITS
sprowadziło z Niemiec dwa MANy - przegubowego NG272 z 1993 roku (ex DVS
Dresden 930-101, exex DVB Dresden 454-008) oraz NL202 z 1992 roku (ex GVB
Gera 517). Autobusy wyjadą na ulice Radomia pod koniec stycznia. Dobiega
jednocześnie koniec Mercedesów O305G oraz Dennisa w radomskiej komunikacji
- 28, 40 i 41 są przeznaczone do kasacji, taki sam los
spotka wkrótce 42, który ostatnie dni spędza na szczytowym dodatku linii
3. Są to ostatnie autobusy innych marek niż MAN. ITS w 2006 roku
zakupiło także małego mikrobusa - Volkswagen LT45, przeznaczonego do
wynajmów.
·
1.11.2006 - Debiut MANa
NL202 #55 na linii 8
·
11.10.2006 - Debiut MANa
NL202 #56 na linii A
-
Pod koniec września zgodnie z
zapowiedziami autobus MAN NL202 #61 został przesunięty do oddziału w
Warszawie, gdzie pracuje od 2 października jako wóz szkoleniowy. Dzięki temu Ośrodek
Szkoleniowy ITS posiada już 5 autobusów do nauki jazdy, w tym jeden
przegubowy. W Radomiu MAN ten nie zrobił zawrotnej kariery -
pojawiał się tylko na szczytowej brygadzie podmiejskiej 'A', w zamian za
wycofanego Dennisa #29. Teraz z kolei on został zastąpiony przez autobus
#58, który nie jest jednak sztywno przypisany do A, czasem pojawia się też
na miejskich 3 i 8. Tak więc linię A obsługują teraz wozy: 58, 62, 67 i
69. To nie koniec nowości, jakie szykuje ITS Radomianom - w Mleczkowie
stoją kolejne dwa MANy NL202, przyszłe #55 i #56. Tak duże tegoroczne
zakupy muszą się wiązać z wycofaniem przynajmniej kilku autobusów,
prawdopodobnie przyjdzie nam się pożegnać z ostatnim unikatowym Dennisem i
Mercedesami O305G.
·
16.09.2006 - Debiut MANa
NL202 #57 na linii 3
-
9 września jedyna Pani Kierowca w
radomskiej komunikacji miejskiej po raz pierwszy poprowadziła autobus
przegubowy. Pani Dorota miała troszeczkę obaw, ale oczywiście bez
najmniejszego problemu poradziła sobie za kierownicą MANa NG272 #38 na
linii 13 na drugiej, popołudniowej zmianie. Na wszelki wypadek przez
pierwsze dwa kursy czuwał nad nią kierowca z pierwszej zmiany. Teraz już
Pani Kierowca będzie bez żadnych ograniczeń prowadziła różne wozy na
wszystkich liniach, choć przyznaje, że najlepiej jej się prowadzi solowe
MANy NL222.
-
4 września razem z MANem NL202 #59
wyjechał na linię 8 niespodziewanie także trzeci niskopodłogowiec - MAN z
numerem #58 odziedziczonym po nie tak dawno skasowanym Ikarusie 260.
Niedługo dołączy też do nich ostatni, czwarty NL202 #57. Tymczasem w
Warszawie flota pojazdów szkoleniowych również się powiększyła, i to
jeszcze zanim sprowadzono Ikarusa 280 ex #46. Nowym nabytkiem jest używany
MAN UL272, na którym szkolą się przyszli kierowcy od końca sierpnia.
-
1.09.2006 - Debiut pierwszych 10
przegubowych MANów NG363 na liniach 195, 509 i 510 w Warszawie. Wada
fabryczna w konstrukcji MANów, objawiająca się pękaniem szyb bocznych
autobusów, przysporzyła wiele kłopotów. Już w pierwszym dniu kursowania
około południa wycofane były 3 z 10 brygad, do godziny 16 wycofano kolejne
dwie. Przez kilka dni, dopóki nie wymieniono szyb w feralnych
egzemplarzach, na liniach 195, 509 i 510 pojawiały się w zastępstwie
solowe MANy NL223.
-
21 sierpnia na linii 3 pojawił się
sprowadzony z Niemiec trzydrzwiowy MAN NL202 nr 60. Wkrótce dołączy do niego
także #59. Oba nie różnią się od wprowadzonych do eksploatacji w styczniu
i lutym MANów nr 62, 63 i 64. Podobnie jak one, są wyposażone w komplet
tablic przypominających wyświetlacze. Autobusy zostały sprowadzone razem z
dwoma podobnymi MANami, odsprzedanymi do PKN Orlen w Płocku. Zakup ten
związany jest ze zmienionym od początku września rozkładem jazdy linii 5 i
26 (nie powrócą po wakacjach na nie przegubowe MANy), krótkie MANy
zastąpią więc przegubowce. Jeszcze nie została podjęta decyzja czy
wycofane z użytku zostaną 21 letnie Mercedesy, czy młodsze niskopodłogowe
MANy NG272 z feralnej serii wyprodukowanej dla Oslo.
-
1 sierpnia pracę w ITS Radom rozpoczęła
druga kobieta na stanowisku kierowcy w historii radomskiej komunikacji
miejskiej. Pani Dorota Małek zadebiutowała na pierwszej zmianie wozem nr
80 na linii 3. Pani Dorota wspaniale radzi sobie za kierownicą
standardowych MANów, choć trochę obawia się przegubowców, którymi zapewne
wkrótce również przyjdzie jej jeździć. Zarówno koledzy z pracy, jak i
pasażerowie bardzo życzliwie traktują tak niezwykłego kierowcę autobusu,
choć niektórzy - szczególnie nieco starsi - są bardzo zdziwieni widokiem
młodej kobiety za kierownicą tak dużego pojazdu. Pani Dorota jest
zadowolona z pierwszych dni pracy, ale jednocześnie troszeczkę zażenowana
żywym zainteresowaniem ze strony lokalnej prasy. Teraz przed Nią kilka
tygodni na zaznajomienie się ze wszystkimi trasami obsługiwanymi przez ITS
oraz z każdym rodzajem taboru. Na szczęście nie będzie musiała się bać o
Ikarusy z manualną skrzynią - ostatnie dwa są w Warszawie jako nauka
jazdy.
-
19 lipca 2006 późnym wieczorem na
warszawską zajezdnię dotarło pierwsze 6 z 55 zakontraktowanych
przegubowych MANów NG363. Fabrycznie nowe autobusy dostaną numery taborowe
od A201 do A255 (zakres ostatnio wykorzystywany przez wysokopodłogowe
autobusy Connex-u, z których kilka kupiło dwa lata temu radomskie MPK), a
trzy ostatnie cyfry ich numerów rejestracyjnych będą się zgadzały z
numerem taborowym. Nowe MANy są wyposażone w wiele udogodnień - np. kamery
pokazujące kierowcy widok na 3 i 4 drzwi na wyświetlaczu nad pulpitem,
podjazd dla wózków inwalidzkich w drugich drzwiach z wygodnym uchwytem,
pozwalający pasażerom na jego samodzielną obsługę, system liczenia
pasażerów i oczywiście klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. Autobusy
A201-A206 mają już zamontowane kasowniki i wyświetlacze PIXEL (w tym po
dwa w przestrzeni pasażerskiej), oczekują teraz na zajezdni na
przyklejenie wszystkich niezbędnych piktogramów, nalepek informacyjnych i
numerów taborowych. Nieco zmieni się malowanie przegubowców - następne
partie przyjdą już bez czerwonego pasa nad linią okien, który nie pasuje
do czarnego tła. W przyszłym tygodniu nadejdzie kolejna partia 6 sztuk
przegubowych "lwiątek", w kolejnym miesiącu następne 12 sztuk, potem po 11
i w ostatniej partii 10 sztuk. Przewoźnik musi wyjechać na trasy MANami
pod koniec grudnia, planuje jednak zacząć obsługę zadań jak najwcześniej.
Prawdopodobnie debiut MANów na liniach ZTM odbędzie się jednak dopiero we wrześniu, na
początek na liniach 509 i 510. [ZDJĘCIA:
A201,
A203,
A204,
A206]
-
16 czerwca 2006 przedsiębiorstwo ITS
podpisało 10-letnią umowę z Zarządem Transportu Miejskiego w Warszawie na obsługę
linii autobusami wielkopojemnymi. Według umowy do końca grudnia bieżącego
roku musi zostać dostarczonych pierwszych 10 z 50 niskopodłogowych,
fabrycznie nowych klimatyzowanych autobusów przegubowych, jednak
przewoźnik planuje wprowadzić do eksploatacji 12 wozów już w sierpniu.
Będą to autobusy MAN NG363 Lion's city.
-
Autobusy Ikarus, wycofane pod koniec
marca z ruchu liniowego w Radomiu, nie zostały skasowane - posłużą jeszcze
kilka lat w ośrodku szkolenia kierowców w warszawskim oddziale ITS. Jako
pierwszy gruntowny remont przeszedł Ikarus 260.04 #30, od początku czerwca
już jest w Warszawie - przemalowany w żółto-czerwone warszawskie barwy. Do
niego dołączy też autobus #46.
-
Zwycięzca najbliższego przetargu na linie
5 i 26 będzie korzystał tylko z autobusów niskopodłogowych solowych, nie
starszych niż 10-letnie. Początkowo MZDiK planował ogłosić przetarg
10-letni (uzyskano zgodę Urzędu Zamówień Publicznych) z wymogiem obsługi
fabrycznie nowym taborem, jednak zaprotestowało MPK, powołując się na
przepisy o obsłudze komunikacji miejskiej przez komunalne przedsiębiorstwo
komunikacyjne. Przetarg na 5 i 26 jest rozwiązaniem kompromisowym,
zakończenie obsługi tych linii przez zwycięzcę zbiegnie się z wygaśnięciem
umowy na linie 1,2 i 6 - wtedy zostanie ogłoszony kolejny przetarg według
modelu warszawskiego - nie na całe linie, lecz na ilość autobusów w ruchu,
przesuwanych na linie według potrzeb.
-
Od początku maja kierowcami w radomskiej
komunikacji miejskiej znów są tylko i wyłącznie mężczyźni. Jak do tej pory
jedyna radomska kobieta-kierowca autobusu nie jest już związana z
przedsiębiorstwem ITS.
-
W dniach 4-8 maja 2006 autobusy linii 3 z
powodu robót drogowych na ulicy Wyścigowej kursują objazdem ulicami
Młodzianowską i Armii Krajowej.
-
Od 1 kwietnia podmiejska linia A na
wniosek pasażerów zostaje przedłużona wybranymi kursami do Jedlanki koło
Jedlińska. Autobusy będą miały pętlę pod szkołą a na przedłużonej trasie
ustanowiono jeden dodatkowy przystanek przy miejscowym Urzędzie Pracy.
-
26.03.2006 - Dwa Ikarusy 280.26 #47 i #48
oraz ostatni w Radomiu Ikarus 260.04 zostały wycofane z ruchu. Ostatni raz
zostały użyte do przewozów zleconych 25 marca, wcześniej od kilku tygodni
stały bezczynnie. Kilka dni wcześniej #46 pojawił się na linii 13 w
zastępstwo za uszkodzonego MANa a #24 po raz ostatni obsługiwał szczytową
brygadę na linii 3. Pierwsze Ikarusy w ITS pojawiły się w 1996 roku,
niespełna 2 lata po rozpoczęciu działalności przewoźnika na radomskich
trasach. Były to Ikarusy 260.04 kupione z MZK Pabianice i zastąpiły kilka
gazowych Steyrów z 1979 roku, większa partia Ikarusów 260.04 i 280.26
kupiona została natomiast w Krajowych Zakładach Naprawy Samochodów w Solcu
Kujawskim po wygraniu przez ITS przetargu na obsługę linii 5, 26 i A.
Dostawy Ikarusów trwały dalej, co pozwoliło na wycofanie dużej ilości
starych Steyrów. Niektóre Ikarusy nie kursowały dłużej niż kilkanaście
miesięcy, zostawały natychmiast zastąpione przez kolejne, młodsze i mniej
wyeksploatowane. W 2000 roku na radomskie trasy wyjeżdżały 23 Ikarusy
260.04 i 6 Ikarusów 280.26. Był to już szczyt w ilości Ikarusów w ITS,
potem systematycznie zastępowano je używanymi MANami. Jeden z Ikarusów
260.04, #24 - zresztą wycofany jako ostatni, przez kilka tygodni
obsługiwał w soboty w Pionkach linię miejską T. Rok później zakup 4 nowych
MANów NL222 i 3 używanych NG272 pozwolił na wycofanie 7 Ikarusów 260.04
(52-57 i 59) oraz Ikarusa 280.26 #49. Zostały one w większości sprzedane
na Ukrainę, gdzie zapewne jeżdżą do tej pory. W 2002 roku ITS zakupiło
dużą partię Ikarusów 280.26 wycofywanych z MZA Warszawa. Przez kilka
miesięcy były one kasowane, jednak jeden z nich - ex #2584 z 1989 roku -
został przeznaczony do obsługi komunikacji w Radomiu. Przemalowano go w
niebiesko-białe barwy i nadano numer 47, odziedziczony po Ikarusie 280
wycofanym po zakupie przegubowych Mercedesów w 2000 roku. Jego kariera
była krótka, wycofano go po 2 latach eksploatacji, był on jednak ostatnim
zakupionym
i jednocześnie najmłodszym Ikarusem pracującym w ITS Radom. W wakacje 2004
po zakupie 3 MANów NL202 i 3 SG242 skasowano Ikarusy 260.04 #21, #22, #33
i #58. We wrześniu wycofany został #47. Rok później autobusy #65 i #66
zastąpiły Ikarusa 260.04 #35 i 280.26 #45. W lutym 2006 wycofane zostały Ikarusy 260.04 #30 i #31. Ostatnie pozostałe w eksploatacji Ikarusy od
tego czasu nie wyjechały wiele razy na trasę, jedynie #24 pojawiał się
dosyć często na szczytowych brygadach linii 3 i 8 na zmianę z Dennisem
#28. Ikarus 260.04 #24 kursował w ITS od sierpnia 1996 roku, zakupiono go
w Pabianicach i jest ostatnim Ikarusem 260.04 w Radomiu. Ikarus 280.26 #46
kupiony w Legnicy kursował najdłużej spośród wszystkich Ikarusów - kupiono
go w czerwcu 1996 roku. #47 został prawdopodobnie zakupiony kilka miesięcy
później, w 2004 roku przejął numer po wycofanym ex warszawskim #2584.
Wśród kilkudziesięciu Ikarusów znalazło się kilka odróżniających się od
innych - #35 miał plastikowy czarny zderzak z turystycznego Ikarusa 256,
#24 miał kabinę kierowcy sięgającą połowy przednich drzwi, Ikarus 280.26
#44 jako jeden z ostatnich miał oryginalne siedzenia, Ikarus 280.26 #51
otrzymał od jednego z kierowców żartobliwy przydomek "Tornado", #45 i
pierwszy #47 jako jedyne z Ikarusów 280.26 miały reklamy. (autobusy #24 i
#46 pozostają w spisie taboru do fizycznej kasacji - po zdemontowaniu
nadajników LASON i kasowników postanowiono jednak obydwa wozy pozostawić
na krótki czas do realizowania przewozów zleconych)
-
11.03.2006 - ITS testuje autobus niskowejściowy Sor BN12 (zdjęcia).
Zakłady Naprawy Samochodów w Solcu Kujawskim, polski przedstawiciel
czeskiego Sora, promują oferowane przez siebie modele właśnie poprzez
testy w różnych miastach. Sor BN12 kursuje od 8 marca na linii darmowej do
Centrum Handlowego M1, ma jednak zamontowane kasowniki-dziurkacze i
technicznie istnieje możliwość wystawienia go na obsługę linii sieci MZDiK.
Testy nie mają związku z planowanym zakupem nowego taboru niskopodłogowego,
który będzie wymogiem w zbliżającym się przetargu na obsługę linii 5 i 26.
W obu przypadkach - zarówno przegranej, jak i wygranej przetargu -
zostanie wycofanych kilka starszych pojazdów. Proces unowocześniania
taboru już się zakończył - dostawy MANów NL202 całkowicie wyeliminowały
Ikarusy, w eksploatacji pozostał już tylko Ikarus 260 #24. Oprócz Ikarusów
skasowano także unikatowego Dennisa Lance'a #29, a w ostatnich dniach do
kasacji przekazano nieczynnego już od kilkunastu miesięcy MANa SG292 #36.
-
9.03.2006 - Autobus #62 wyjechał na trasę
z kompletem wyświetlaczy diodowych odziedziczonych po kasowanym MANie
SG292 #36.
-
23.02.2006 - Debiut MANa NL202 #64
na linii 3.
-
6.02.2006 - Debiut #63 na linii darmowej do Centrum Handlowego M1. Kolejny
MAN NL202 - podobnie jak wprowadzony do eksploatacji tydzień wcześniej #62
- pochodzi z Augsburga a jego poprzedni numer taborowy to 2217. Tak jak i
#62 nie ma on wyświetlaczy - zostaną one zakupione i zamontowane za kilka
miesięcy. Równocześnie z zakupem MANów systematycznie wycofywane są
starsze pojazdy - Dennis #29 i Ikarus #31 są już w trakcie kasacji. Za
kilka dni dołączy do nich Ikarus #30, który stoi bezczynnie na zajezdni na
Łukasika już od kilkunastu dni. Najdłużej kursować będzie Ikarus nr 24,
który do tej pory jest eksploatowany. Przegubowe Ikarusy czeka podobny los
- obecnie obydwa - 46 i 47 - stoją na zajezdni, jednak bardzo możliwe, że
46 uda się w ostatnią drogę razem z #30.
-
30.01.2006 - Debiut #62 na szczytowym zadaniu linii 8. Sprowadzony z
Niemiec MAN NL202 różni się od pozostałych autobusów tego typu we flocie
ITS tablicami trasowymi przypominającymi wyglądem wyświetlacze, jednak
innymi niż w MANach 49, 50, 51, 67 i 69. Czcionka numeru linii i
przystanków końcowych jest znana z wyświetlaczy montowanych kiedyś w
Ikarusach 260 ITSu. Kasacja Dennisa Lance #29 w związku z pojawieniem się
autobusu #62 staje się niestety faktem - ten unikalny pojazd stanowi teraz
źródło części zamiennych dla Dennisa #28.
-
15.01.2006 - Zwycięzca kolejnego
przetargu na obsługę linii 5 i 26 podpisze umowę z MZDiK aż na 10 lat -
zgodę wyraził Urząd Zamówień Publicznych, który dotychczas zezwalał
jedynie na 3-letni okres obslugi. To pozwoli radomskiemu MZDiK na wymóg
wystawienia do obsługi 5 i 26 nowego taboru.
-
12.01.2006 - ITS wygrał przetarg na
przewozy w komunikacji miejskiej ZTM przy wykorzystaniu 50 przegubowych
autobusów niskopodłogowych. Konkurentami byli dotychczasowi ajenci -
Connex, PKS Grodzisk Mazowiecki, Mobilis, a także MZA Warszawa i MPK Łódź.
Jedynym kryterium wyboru przewoźnika była zaproponowana przez niego cena
wozokilometra. ITS zaoferowało najtańszą stawkę - 6,55 zł/wzkm. Jeśli
oferta ITS-u okaże się prawidłowa pod względem formalnym, już w drugiej
połowie 2006 roku na ulice Warszawy wyjadą najnowsze przegubowe MANy NG363
z logiem ITS.
Strona główna